Malediven, snorkelen - Reisverslag uit Vilamendhoo, Malediven van herman, roos, naomi p - WaarBenJij.nu Malediven, snorkelen - Reisverslag uit Vilamendhoo, Malediven van herman, roos, naomi p - WaarBenJij.nu

Malediven, snorkelen

Door: Roos Vercauteren

Blijf op de hoogte en volg herman, roos, naomi

29 Oktober 2018 | Malediven, Vilamendhoo

Zaterdag: 20 oktober 2018

Vandaag scheren we met een speedboot over het wateroppervlak op zoek naar walvishaaien, de grootste vissoort ter wereld. Na een uurtje roept de bemanning enthousiast dat het zo ver is. Dan vindt er plots een complete adrenaline rush plaats. Duikbril op, vinnen aan en in 5 sec. is iedereen van boord. Dan zie je plots een reusachtig dier vlak onder je zwemmen. Je moet opletten dat je het niet aanraakt. Het lijkt op een walvis maar het is een haai. Het prachtige dier van 8m lang heeft een brede kop en een glanzende zwarte huid met witte stippen. Loom beweegt de haai van 8 ton door het water. We kunnen een kwartier van zijn aanwezigheid genieten, dan duikt hij de diepte in en vervaagt langzaam. Het is een belevenis om nooit te vergeten.

Zondag: 21 oktober 2018

We schepen in op een jacht voor een dagtrip. Met een flinke dosis geluk hopen we walvishaaien, manta roggen, reuze schildpadden en dolfijnen te zien. Het werd uiteindelijk een ervaring die met geen pen te beschrijven valt. Vanaf het water is het uitzicht op de verschillende idyllische eilanden paradijselijk mooi. Het water is zo mega helder dat je meer dan 10m diep kan zien. Scholen vissen passeren ons de ene nog kleurrijker dan de andere. Af en toe zien we vissen boven het wateroppervlak vliegen. Dan wordt er teken gedaan en stappen we over in een kleine speedboot, om kort daarna over boord te springen. Weer kunnen we met deze majestueuze walvishaaien zwemmen en weer wordt het een indrukwekkende ervaring waar we niet genoeg van krijgen. Drie maal krijgen we de kans om met deze ongevaarlijke plankton eters te snorkelen. Onze euforie kan niet op! Moe maar voldaan gaan we terug aan boord. Het tweede snorkelpunt zijn de reuze manta roggen. Deze bijzondere vis van ongeveer 3m beweegt als een soort zwevende deken onder ons, heel gracieus. Vooraan heeft de reuze rog grote vlezige kopflappen die als een trechter het water met plankton en kleine visjes naar binnenleiden. Wanneer we terug aan boord gaan heeft de kok een verrukkelijke maaltijd voor ons gekookt. Na een siësta in onze kajuit varen we verder op zoek naar schildpadden. Niet ver van ons koraaleiland zien we plots een kop boven het wateroppervlak naar lucht happen. Uitgelaten springen we over boord en zwemmen tot we niet meer kunnen met de green sea turtle, de grootste soort zeeschildpadden. Na een lekker vieruurtje met koffie, thee gebak en fruit is het tijd om terug te keren. Onderweg zien we vier spinner dolfijnen vrolijk acrobatische sprongen maken. De bemanning fluit op de vingers en tot groot jolijt van iedereen komen deze leuke dieren al spelend voor de boeg van het schip zwemmen. Wanneer ze het beu zijn duiken ze plots onder en zijn ze weer weg. We drinken een glaasje schuimwijn en genieten met aangepaste vrolijke muziek van een schitterende zonsondergang. We beseffen even hoe bevoorrecht we zijn!

• 29 Oktober 2018 - 16:38

Annie Van Tricht:

Daar is toch het aards paradijs, daar wil ik toch ook een paar weken verblijven hoor !!

• 29 Oktober 2018 - 17:56

Werner:

In één woord,waaaauw!
    Het lijken wel plaatjes van expeditie robinson te zijn met de hagelwitte stranden,palmbomen,blauwe hemel en vooral weinig mensen...zalig!

Is dat enkel snorkelen..nee toch?
    De jaloezie begint hier dichterbij te komen

• 30 Oktober 2018 - 18:54

Vzw Belgium Diving School:

Wat zijn we weer blij jullie te zien genieten van deze zeer mooie wereld. Fijn jullie te mogen opleiden als volwaardige Skin Divers. Geniet er nog wat van.
    Groeten,

Kurt Dée